A szaunázás jótékony hatásai

A szauna méregtelenít

A rendszeres szaunázással testünk megszabadul a felhalmozódott méreganyagoktól, mivel a szauna által kibocsátott hő hatására verejtékezni kezdünk, pórusaink ezáltal kitágulnak, így a káros anyagok gyorsan és könnyen távoznak szervezetünkből. Ezt a folyamatot felgyorsíthatjuk, illetve még hatékonyabbá tehetjük azzal, ha a szaunázás közben és után bőséges folyadékot fogyasztunk, ezzel is segítve a méreganyagok távozását a szervezetünkből.

Mivel a szaunázás során a különböző káros anyagok a pórusainkon keresztül kijutnak a bőrünk felszínére, ezért indokolt a szaunázás utáni közvetlen zuhanyozás.

Szauna típusoktól függően általában a szakemberek azt javasolják, hogy finn szauna használata után langyos vagy hideg fürdőt vegyünk, majd pihenjünk le néhány percre, hiszen a forró szauna, majd a hideg víz hatására vérkeringésünk felpezsdül, szívverésünk felgyorsul, ezért javasolt a szaunázás utáni pihenő, hogy szervezetünk nyugalmi állapotba kerülhessen.

Ezen kívül elég egy hűvös vízzel történő zuhanyozás, és a szaunázás utáni pihenőt akár ki is hagyhatjuk, persze, ha időnk és kedvünk engedi, akkor lazítsunk pár percet.

Különösen nők számára nagy jelentősége van annak, hogy a szauna használata elősegíti a megfelelő alak elérését, mivel a szaunázással viszonylag gyorsan és könnyen megszabadulhatunk a felesleges kilóktól, a zavaró zsírpárnáktól.

Szauna a fogyásért és az alakformálásért


Ha valaki odafigyel az étkezésére, időnként testmozgást is beiktat a napirendjébe és rendszeresen, heti 2-3 alkalommal szaunázik, akkor rövid idő alatt látványos változást érhet el a testsúlyát és annak eloszlását illetően. A szaunázás nagy előnye ugyanis, hogy a fölösleg valóban onnan "olvad" le, ahol a legzavaróbb, azaz a comb - fenék - has tájékáról.

A szauna szépíti a bőrt


Azon kívül, hogy a szaunázás megtisztítja szervezetünket a méreganyagoktól, segít a fogyásban és az alakformálásban, bőrünket látványosan megszépíti és hozzájárul bőrünk feszességének, üdeségének megtartásában vagy visszanyerésében.

A napi stressz, a túlhajszolt életmód, az egészségtelen táplálkozás és a mozgás hiánya mind olyan tényezők, melyek rontják egészségi állapotunkat. Ha mást nem is tehetünk vagy nincs lehetőségünk életmódunkon jelentősen változtatni, legalább hetente két alkalommal mindenképp érdemes felkeresni egy szépségszalont, elmenni egy egészségközpontba és rászánni az időt a szaunázásra.

Mostanára már hazánkban is olyan mértékben elterjedt a szaunázás, hogy nem szükséges különösebb utánajárás ahhoz, hogy az otthonunk közelében találjunk egy megfelelő helyet, ahol nyugodt és kényelmes körülmények között szaunázhatunk.

Ezen kívül, a költségek sem égbeszökőek, hiszen egy-egy fél órás szaunázás vagy egy 5-10 alkalmas bérlet sem kerül többe, mint amennyit egyébként is rászánnánk egy gyógyszerre, egy kulturális élményre, vagy éppen egy vacsorára. A szaunázás pedig, amellett, hogy jót tesz egészségünknek, felüdíti lelkünket is, segít ellazulni, és legalább egy rövid időre kiiktatni a mindennapi gondokat.

A szauna segít az egészségmegőrzésben!


A szaunázás további előnyeként szükséges megemlíteni még azt, hogy a szauna segít leküzdeni a megfázást, illetve használatával immunrendszerünk megerősödik, így egy idő után már, ha gyakran szaunázunk, a náthától sem kell tartanunk.

Szervezetünk ellenállóbbá válik, a betegségek elkerülnek minket, vagy ha mégis megbetegedtünk, a gyógyulás folyamata jóval rövidebb időt vesz igénybe ahhoz képest, mintha szauna nélkül, csak gyógyszerekkel próbálnánk meggyógyulni.

A rendszeres szauna használattal fel tudjuk készíteni szervezetünket arra, hogy elkerüljenek minket a különböző betegségek, mint például az influenza, vagy a már meglévő influenzás tüneteken tudunk enyhíteni, ezáltal a megbetegedésből sokkal hamarabb kigyógyulunk, mint szauna használata nélkül.

Ha a magas vérnyomás okoz nekünk problémát, erre is megoldást jelenthet a szaunázás, hiszen a szaunázással elérhetjük, hogy vérnyomásunk normál értéken stabilizálódjon.

A szauna kiemelkedő hatása még abban is megmutatkozik, hogy egy-egy stresszes nap után, ha szaunázunk egy fél órát, ez segít az ellazulásban, könnyebben kikapcsolódunk, így sokat tehetünk a stressz káros következményeinek megelőzése érdekében.

A szaunázás enyhíti az ízületi fájdalmakat, valamint egy-egy sportolás után ellazítja az izmokat, ezzel elkerülhetjük az izomlázat.

Akinek túl forró a szauna, azoknak is van megoldás: infraszauna

Jelenleg már többféle szauna típus létezik, így a szaunázás élményéről és pozitív hatásairól azoknak sem kell lemondaniuk, akik valamilyen egészségügyi problémával küzdenek, elsősorban értendő ez azokra, akiknek magas a vérnyomásuk vagy visszeres a lábuk vagy éppen szilikon vagy egyéb protézissel rendelkeznek.

A szaunák közül ugyanis az infraszauna az a szauna, amit az előbb említett esetekben is bátran kipróbálhatunk, mivel ez a fajta szauna jóval alacsonyabb hőfokon működik a hagyományos, forró levegőjű szaunákhoz képest, serkenti a vérkeringésünket, viszont mégsem emelkedik annyira a pulzusunk, így nem is terheli meg a szervezetünket, szemben a finn szaunával.

Ezen kívül az infraszaunának van olyan változata is, ahol csak a testünket érik az infrasugarak, a fejünk pedig kint van a szaunából. Ezáltal azok, akik eddig egyáltalán nem szaunázhattak, mert nem bírták a bezártságot és azt, hogy a forró levegő a fejüket is éri, ezt a típust nyugodtan használhatják, garantáltan kellemes élményben lesz részük.

(Forrás: szauna.net)

A szaunázásról

Mielőtt bemegyünk:

  1. Készüljünk fel lelkileg a megtisztulásra majd készítsük fel testünket is erre a néha megterhelő folyamatra. Mikor szaunázni indulunk lehetőleg kerüljük a smink és az illatszerek használatát. Hagyjunk otthon mindent ami nem természetes, hisz itt úgysem lesz szükség rájuk, ide értve az ékszereinket is. Ezek külön veszélyesek is lehetnek, hiszen átforrósodva égethetik bőrünket és akár égési érüléseket is okozhatnak. Kezeken viselt gyűrűvel vigyázzon mindenki ,hiszen a melegtől az ujjak megvastagodhatnak és a gyűrűk elszoríthatják az ujjak keringését.
  2. Ne kezdjünk neki jóllakottan vagy éhgyomorra. Figyeljünk arra lehetőség szerint, hogy étkezés után 1,5 -2 órával ideális a szaunázás. Tele gyomor esetén a szervezetünk elég nagy energiákat mozgósít az emésztés felé is és a szauna is igénybe veszi. Ne kényszerítsük arra, hogy energiákat kelljen megosztani és rossz közérzetben kevesebb időt tudjunk eltölteni. Éhgyomor esetén a vércukorszint leesése nagyon veszélyes lehet, mert még az egészséges emberek is rosszul lehetnek ezen okból illetve kollapszus léphet fel ami ájulással járó vérkeringési zavar.
  3. Megerőltetés vagy aktív testmozgás után, esetleg fokozott izgalmi állapot elmúltával kb .15-30 perc nyugalmi állapot  szükséges a szaunázás megkezdése előtt.
  4. Ittasan vagy másnaposan nem a szaunában kell gyógyulni, erre nem igazán alkalmas. Tapasztalataink szerint a másnaposság elmúltával segíti a gyorsabb regenerálódást, hamarabb felfrissül a meggyötört test, és kidobja magából a bekerült mérgező anyagok egy részét.
  5. Mindenképpen érkezésünk után tájékozódjunk a szauna házirendjéről és tartsuk is be maximálisan.
  1. Minden szaunamenet előtt, le kell zuhanyozni alaposan meg kell mosakodjunk, hogy bőrünk minél tisztább legyen a lehető legkevesebb vegyszer maradjon rajta. Zuhanyozás után, törölközzünk teljesen szárazra, mert a szaunában a nedves bőr nehezebben kezd el izzadni.
  2. Miután testileg és lelkileg készen állunk arra, hogy elfoglaljuk helyünket a szaunában, gondoljuk végig, hogy lehetőség szerint hova szeretnénk ülni. A magasabb helyeken intenzívebb a szauna hatása, többször éri testünket nagyobb forróság, míg alul valamivel kevésbé tűnik melegnek. A hatás szempontjából teljesen mindegy, hogy lent vagy fent találunk magunknak helyet, mivel a szervezet 50-60 fok felett már gőzerővel dolgozik a hűtésen és megindul az izzadás folyamata ez egész testfelületen.
  3. Mielőtt a szaunába lépnénk nézzük meg az ajtót vagy az ajtó környékét nem jelöltek e rajta éppen futó szaunaprogramot. Amennyiben jelezve van rajta, akár mennyire is kíváncsiak vagyunk ne lépjünk be a szaunába, ne zavarjuk meg a szaunamester munkáját és a bent ülők pihenését. Ha részt szeretnénk venni mi is ráöntéseken, szaunaszeánszokon, kérdezzük meg a személyzetet a következő program kezdetéről és áráról. Modern szaunákban az ajtó felett világító led vagy lámpa jelezheti ,hogy meddig ne lépjünk be, meddig tart a következő párásítás időtartama, ilyenkor az ajtó nyitogatása illetlenség, továbbá a friss gőzt is kiengedjük az ajtón.

Ha már bent vagyunk:

  1. Ne bámészkodjunk, ne feszélyezzük magunkat és ne viselkedjünk kihívóan. Élvezzük a test és lélek szabadságát, viselkedjünk természetesen, akármilyen alkatúak és korúak is vagyunk. Bármennyire is talán zavarban érezzük magunkat a pőreségünkért a magunkra tekert lepedő és törölköző gátolja a bőr szabad légzését és izzadását, viszont erősíti a kipállás veszélyét. Ennek ellenére elfogadott hogy a férfiak a derekuk köré, hölgyek pedig mell fölött megkötött szaunalepedővel szaunázzanak. Sokan akik idegenkedtek ettől a meztelenségtől szép lassan megszokták, és megérezték a fürdőruhás és a naturista szaunázás közötti különbséget. Ha valaki figyel magára a felszabadult érzésre, meg fogja érteni miről szól ez. Szégyenlősebbeknek talán annyit megnyugtatás képen annyit, hogy kevesebben nézik meg őket itt mint fürdőruhában a strandon.
  2. Szaunázás közben minél kevesebbet fészkelődjünk vagy üljünk át másik helyre, főként ne tornázzunk. A mozgás ezen a hőmérsékleten megterheli a légzést és keringést a szükségesnél jobban.
  3. Ha ki kell mennünk, vagy elég volt a melegedésből akkor se foglaljuk magunk vagy más számára a helyet még a  második szaunamenethez sem. Töröközőnket vigyük ki, hagyjunk leülni másokat is. A szaunában mindenki ott ül vagy fekszik ahol éppen helyet talál, erre nem kell engedélyt kérni senkitől sem, de vigyázzunk, hogy mindenki kényelmesen elférjen szükség estén egy kicsit húzzuk össze magunkat.
  4. Ha szeretnénk párásítani vagy illóolajos vizet ráönteni a szaunakövekre, akkor előtte a szaunában mindenkit kérdezzünk meg, hogy nem zavarja e. Ha valaki nem szeretné tartsuk tiszteletben a kérést ás várjuk meg míg távozik. Ha valaki vizet locsol a kályhára  akkor illik legalább 3-4 percig nem kimenni, hagyni hogy a forró gőzből mindenki kivehesse a  részét. Természetesen ha rosszul leszünk akkor semmi ne tartson vissza minket, de csak ebben az egy estben. Ha van szaunamester, és a házirend szerint ő figyeli szauna páratartamát akkor ezt a feladatot hagyjuk meg neki, így elkerülhetőek a félreértések és viták. Ma már vannak modern szaunák ahol a ráöntést és párásítást automatika végzi. ilyenkor vagy az ajtó felett vagy valahol a szaunában egy figyelmeztető lámpa gyullad ki. Ha már terveztük a kimenetelt akkor most tegyük meg, ne akkor amikor a rendszer bespricceli a kályhára a  vizet és elkezdődik a párásítás. Ha nem tudjuk milyen helyen vagyunk és kinek a feladata a  ráöntés és párásítás akkor nézünk körül  a szaunában találnunk- e dézsát és kanalat erre a célra. Ha van akkor általában szabadon tehetjük rá a vizet a kövekre.
  5. Ha szaunaszeánszon veszünk részt érkezzünk időben, felkészülten, wc és zuhanyhasználat után szárazra törölközve. A program alatt a szaunamester utasításait tartsuk be. Kövessük pontról pontra. Általában a szükséges kellékeket nem kell nekünk vinni ő fogja szétosztani, a megfelelő időpontban. Elsődlegesen ő vigyáz a tisztaságra, érkezésünkre lefedi a padokat tiszta lepellel. Ilyenkor a saját szaunalepedőnket kint hagyhatjuk, lépjünk meztelenül a szaunába és foglaljuk el helyünket. Ha kiosztott segédanyagok (méz, só) bedörzsöléséhez segítségre van szükség akkor ismerősök vagy párok nyugodtan fordulhatnak egymáshoz, óvatosan bekenve átmasszírozva egymást, így még kellemesebbé válik a program ezen része, de ismeretlenül elég kockázatos másokat megkérni erre. Óvatosan használjuk ezeket az anyagokat ne többet mint amennyit a szaunamester javasol és felvitel közben mi is vigyázzunk a tisztaságra, lehetőleg ne kenjünk vele mindent össze. Kimenni a szaunaprogram alatt nem ildomos, csak végszükség esetén hagyjuk el közben a szaunát, úgy, hogy előre jelezzük távozási szándékunkat a ráöntést végző szaunamester felé. A szaunaprogram végén a szaunamesternek jár a taps.
  6. Ne mászkáljunk a szaunából ki és be. Igyekezzünk lehetőség szerint akkor kimenni amikor éppen jön be vagy megy ki valaki. Az ajtó nyitogatásával a bent ülőket zavarjuk és sok esetben feleslegesen szellőztetünk.
  7. Ne használjunk a szaunában dörzskefét, egyrészt másokat zavarhatunk vele, másrészt megterheli a szervezetet és keringést az izzadság ledörzsölése. Nem marad lehetőség a párolgással való hőelvonásra és a bőrfelület hűtésére.
  8. Szauna olajokkal az élmény fokozható de használata esetén vigyázzunk, hogy kimondottan erre a célra gyártott anyagot vigyünk be magunkkal, mert nem minden illatanyag alkalmas és használható szaunázás közben, pontosan tartsuk be az adagolási utasításokat. Figyeljünk mások és saját egészségünkre.
  9. Figyeljünk a szaunában egymásra, ha valaki nem tartaná be a szabályokat óvatosan figyelmeztessük, segítsünk neki megismerni, megtanulni élvezni a szauna adta örömeket, de ne oktassuk ki.
  10. Lehetőség szerint ne beszélgessünk hangosan a szaunában, hagyjuk, hogy a velünk szaunázók pihenhessenek, relaxáljanak, ne zavarjuk őket. Beszélgetve a szaunázás sokkal fárasztóbb a szervezet számára, és még a méregtelenítés befejezése előtt elfáradhatunk. Élvezzük a csendet és hagyjuk, hogy más is ezt tegye.
  11. Soha ne együnk és ne igyunk a szaunában, legfőképpen alkoholt ne. A felgyorsult anyagcsere miatt az alkohol sokkal hamarabb fejti ki hatását. A normál folyadék pótlást is hagyjuk a szaunázás legvégére szervezetünk működésének szempontjából nem mindegy honnan von el vizet. Ha ez a folyadékpótlás lehetővé válik a bélrendszerből ,akkor elmarad a salaktalanítás. Folyadék hiányában a melegítés hatására vér átmenetileg besűrűsödik, majd lehűlés után újra felhígul a szövetekben tárolt víz által. Ez a folyamat teljesen veszélytelen, serkenti sejtjeink működést. Szaunázás után viszont pótoljuk az elvesztett folyadékmennyiséget 100%-os gyümölcslével vagy tiszta ásványvízzel.
  12. Figyeljünk egymásra, ha észrevesszük, hogy valaki rosszul lett azonnal segítsünk neki,kísérjük ki, és hívjunk segítséget.
  13. Ha a szaunában volt módunk lefeküdni és úgy pihenni, akkor mielőtt kimennénk mindenképpen szép lassan üljünk fel, hagyjuk hogy a keringés helyre álljon és csak utána induljunk el kifelé, így elkerülve  a szédülést és az ájulás veszélyét.

Utána:

  1. Szaunázás után mindenképpen tartsunk pihenőt egy- egy szaunázási fázis között,  ami legalább addig tart ,mint amennyi időt a szaunában töltöttünk, várjuk meg hogy testünk lehűljön, hogy utána újra kezdhessünk mindent előröl, nagyon fontos, hogy testünk tudjon regenerálódni, hiszen minden szervünk felgyorsul és a szervezett egy mesterséges lázas állapoton megy keresztül.
  2. Közvetlenül a hőfürdőzés után meleg vizel ne tusoljunk le és ne üljünk bele, kerüljük el a közvetlen bőrpakolásokat, ugyanis ezek megterhelik a légzést, rontják a keringést.
  3. Merülőmedence használata tusolás nélkül nemcsak a higiéniára van rossz hatással mert kifejezetten méreganyagokkal szennyezi a medence vizét, továbbá a hirtelen megmártózás magában hordozza az összeomlás veszélyét is.
  4. Ne kezdjünk sportolni, gimnasztikázni közvetlenül a szaunázás után. A keringési rendszerünk helyreállításában különösen veszélyes. A mozgás merüljünk kevés sétában, hűtve a légzőszerveinket a friss levegőn
  5. Egy nap a szaunázási ciklusok egészséges mértéke maximum napi 3-4 szaunamenet a közte lévő pihenőkkel.

Hetente háromszori szaunázásnál többet ne erőltessünk magunkra. Ha már rendszeresen minden héten szaunázunk akkor már elég sokat tettünk egészségünk érdekében. Könnyeben vészeljük át a  nyálkás- náthás átmeneti időszakokat.

A szaunakabin nem túlélőkabin, ne használjuk tovább, mint ameddig jól esik!

(Forrás: szaunaclub.hu)

Habcsók & Púder

Ha vérbeli nő vagy, akkor jó helyen jársz. Itt mindent megtalálsz, amire csak szüksége van egy modern hölgynek.

Íme:
- Divat
- Szépségápolás
- Sütés-főzés
- Lakberendezés
- Dekoráció
- Kézügyesség
- Ünnepek
- Életmód, egészség
- Kipróbált termékek
- Sport
- Szerelem
- Barátság
- Kultúra, programok
- Könyvek
- Mozi, filmek
- Események, sztárvilág
- Zene
- Videók

Minden nap, jövök bejegyzéssel, akár többel is! Ide érdemes visszatérni! Mentsd le az oldalt a kedvencek vagy könyvjelzők közé!
Kellemes böngészést kívánok!

Olvasd el ezeket is!
Oszd meg a bejegyzéseket!
Megosztás
Címkék